Vi gör allt oftare våra inköp via Internet och det är en utveckling som kommer att fortsätta. Alla prognoser avseende e-handeln pekar entydigt på en fortsatt stark tillväxt för e-handeln. Coronakrisen är något som ytterligare påskyndat utvecklingen. Personer som normalt handlade i vanliga butiker, men som inte ville riskera att bli smittade, tog under krisen sina första stapplande steg och gjorde sina första inköp via Internet. Det visade sig vara något som gav mersmak och många kommer att fortsätta att göra sina inköp via Internet även efter det att Coronakrisen är över.

Vissa inköp görs bäst i fysiska butiker

En stor andel av de som handlar via Internet gör fortfarande en stor del av sina inköp i fysiska butiker. Detta gäller framförallt inköp av dagligvaror som mat och förbrukningsartiklar. Många av oss vill först klämma på frukten innan vi lägger den i varukorgen och vi vill gärna själva välja exakt vilken fisk- eller köttbit som ska få göra potatisen sällskap i stekpannan till kvällen. Försäljningen av denna typ av produkter är något som det är svårt för nätbutikerna att konkurrera med.

Inköp av teknisk utrustning på Internet

Den tvekan som gäller för vissa konsumenter vad avser att handa dagligvaror och mat via Internet är i det närmaste obefintlig när det kommer till olika former av teknisk utrustning. Det finns egentligen inte något som helst skäl att köpa en mobiltelefon i en fysisk butik när det är möjligt att köpa exakt samma modell, men till ett betydligt lägre pris, online. Genomgående är priserna för teknisk utrustning betydligt lägre i onlinebutikerna jämfört med de fysiska butikerna.

Fördelen med att handla online är dessutom att det är möjligt att snabbt och enkelt jämföra de olika butikernas priser. För den som söker efter till exempel iphone tillbehör i form av hörlurar] eller något liknande är det enkelt att jämföra priserna mellan olika onlinebutiker. Dessutom är utbudet på Internet betydligt större än vad en fysisk butik har möjlighet att erbjuda.

Det är säkert att handla online

En stor anledning till att många har varit tveksamma till att handla online har varit säkerheten, eller snarare den bristande säkerheten. Det är korrekt att bristande säkerhet var ett problem i Internets barndom, men så är inte längre fallet. Väljer man idag att göra sina inköp från etablerade e-handlare online är risken för att bli lurad i princip obefintlig.

Risken är sannolikt större för att man blir rånad på vägen till den fysiska butiken jämfört med risken för att man ska bli lurad online. Det är dessutom som så att i de flesta fall när någonting “går fel” med en betalning online är det banken och inte konsumenten som tar risken. Det innebär konkret att banken går in och täcker det eventuella uttag eller den förlust som uppstår till följd av ett bedrägeri eller liknande online.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *