Perspektiv på contentmaskineriet?
Har du hört talas om Joana Sainz García? Inte det? Det hade inte jag heller fram tills dess att svenska dagstidningar tidigt i september 2019 började rapportera om en spansk popstjärna som dött på scenen. Det är såklart en rubrik man blir nyfiken på. Att en artist drabbas av olyckan att dö på scen är inte bara tragiskt, det är också spektakulärt.
Jag klickade mig in. Vem var den här stjärnan som hade dött på scenen? Vad stackars Joana var för person har jag ingen aning om, men jag hade aldrig hört talas om henne. Eftersom jag själv jobbar med att skriva på nätet blev jag nyfiken. Jag googlade på hennes namn, kanske var det så att hon var känd i Spanien? Sökresultatet för hennes namn resulterade i en lång lista av nyhetsartiklar som publicerats vid varierande tidpunkter under föregående dygn. Inte så konstigt. Gick vidare till att söka på hennes namn följt av ”wiki”, kanske får jag upp åtminstone en post på spanska Wikipedia, men det fanns inget sånt heller. Det verkade helt enkelt handla om en kvinna som var en entusiastisk amatör. I döden hade hon förvandlats till en popstjärna.
Du kanske inte arbetar inom textbranschen (content, journalistik etc.) men chanserna är goda att ditt företag ibland behöver en lokal för att anordna någon typ av event. Helio hyr ut Eventlokaler i Stockholm för olika typer av jobbevents. Om din arbetsplats är på jakt efter fina lokaler för produktlanseringar, AW, fester eller nästan vad som helst annat är det dem ni ska höra av er till.
Klickonomin
Jim Sterling driver en av Youtubes mest säregna kanaler för videospel. Innan han startade sin egen kanal skrev han under några år för några av världens största nättidningar med fokus på data- och tv-spel. Han mindes vid ett tillfälle hur många spaltmetrar han skrivit om Game of Thrones, som skribent med fokus på tv-spel. Han riktade i och med det uppmärksamheten mot någonting som är ett ofrånkomligt faktum inom det som kallas ”klickonomin”. Det vill säga att det spelar egentligen ingen roll vilket medialt skrå du verkar inom. Om någonting är tillräckligt uppmärksammat genererar det klick och därmed skapas ett tryck att generera content om detta någonting.
Av samma anledning fick Joana Sainz García stämpeln popstjärna efter sin död. Det är förstås fler som vill läsa om en popstjärna som dör på scenen än en okänd sångerska med en haltande musikkarriär.
Så vad är poängen med det här inlägget? Kanske ska det ses som ännu en uppmaning att läsa det du hittar på nätet med kritiska glasögon. Ibland skrivs historien om baserat på vad som genererar flest klick och mycket finns bara där för att få dig att klicka.